Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Štědrý večer u „vlka“…

Né, nebojte. Nezavedu vás do říše zvířat. Až dočtete, tak vám titulek dá smysl. A pokud obsah bude číst chápající čtenář, může se zamyslet. Doufám v tuto variantu, moc bych si to přál. V opačném případě jsem psal tento článek do „zdi“. Že by určitá forma terapie?

Oč jde? Vánoce a Štědrý den. Vlastně už minulé. Kdysi dávno jsem napsal, že jsem zažil tuto variantu v obráceném gardu – v prvním roce rozvodu (2001) jsem režíroval Štědrý den synovi a bráchovi - dělal jsem jim "mámu". Vzpomínky na nádherný večer zkalila dodatečná zpráva o vážném stavu bratra Jaroslava a repríza se, bohužel, už nikdy nekonala.

Roky ubíhaly, vánoce a Štědré dny byly víceméně podobné. Už bez syna, který opustil mou domácnost pro narůstající neshody. Takže jsem, až na jednu výjimku, byl sám, respektive v zaběhlém rituálu. Výjimka? To jsem trávil vánoce u mé sestry v Německu. Ač jsem se vzpíral, byl jsem přemluven. No přemluven. Souhlasila s podmínkou, že u ní udělám „české“ vánoce v mé režii - sakumpingl. Udělal, ale to je na jiné povídání.

Letošní přípravy měly „zvláštní“ kouzlo. Uvozovky jsou na místě.

Syn Jiří, který se před třemi roky, proti mému gustu, oženil, překvapivě oznámil, že se od něj odstěhovala manželka - definitivo. A tím pádem je na Vánoce „osamocen“. Přirozeně nabízím společnou samotu s vidinou klidného popovídání a hledání budoucího řešení nastalého stavu. I přes nejasný příslib zahajuji přípravu. No co bych tajil?! Těším se. Vánočka, napečené cukroví od mé osobní pekařky, kapr – macek, naporcován v ledničce, vnitřnosti připravené na rybí pochoutku, nadělány pomazánky na chuťovky, připravena zelenina na salát, nazdoben interiér čerstvým buxusem a větvemi stříbrného smrku, na stůl prostřen vánoční ubrus po mamince. Pulíruji s láskou její svatební sadu nádobí kterou opatrně vytahuji pouze na vánoce. Talíře, mísa na polévku, omáčník a oválné servírovací mísy s jemným bledě modrým dekorem již vykazují drobné vlásenkové prasklinky, ale jsou neskutečně zachovalé, ač staré 78 let. Přežily dokonce válku! Nevymýšlím si, dívám se do „Sobášného listu“ rodičů – 23. júla 1936 > oběma bylo 24 let. S úsměvem musím konstatovat, že „nemuseli“ – brali se prostě z lásky. Důkazem je prvorozený bratr Jaroslav, který se narodil na konci června 1937 (pro počtáře – za 11 měsíců).

Ráno jsem „pojišťovací“ sms synovi oznámil, že štědrovečerní večeře se podává od 19 hodin. To, že jsem neobdržel odpověď jsem neřešil. Přece ví, že?

Po páte odpoledne jsem začal obalovat kapra. Použil jsem krabičkovou metodu. Určitě znáte – kousky obalujete zatřepáním v krabičce, kde v jedné máte hladkou mouku a ve druhé strouhanku. Při smažení jsem nazdobil vánoční tabuli pro čtyři – vždy prostírám pro maminku a bratra, Jura a já. Hurá, budeme sudí. Skleničky a víno na přípitek, nezbytná vánoční svíce. Bramborový salát nazdobím kolečky citronu, zbytek dám do mističky. Druhou připravím na kosti. Pod každou sadu talířů dám kapří šupiny – peníze jsou nutný. Do rybí polévky smažím kostičky pečiva. Směs vůní se mísí z krásnou vánoční muzikou Mahalie Jackson, kterou si tyto chvilky zpestřuji.

Před 19 hodinou zaměňuji domácí oblečení za sváteční. Opatrně dosmažuji poslední kousky kapra, zapaluji svíce, nechávám vydýchat výborného Merlota.

19,15 – mám synovi zavolat či poslat sms…? Ví přeci. Nevolám.

19,30 - zasedám k opuštěnému stolu. No opuštěnému? Jsme "tři". Přípitek, popřání Božího požehnání. Nalévám z teriny voňavou rybí polévku. Nikdo si nepřidává, hlavní chod se nese(si nesu). Pomalu, jak bylo u nás dobrým zvykem, vychutnávám kapří porci. Dávám pozor na zrádné kostičky. Salát, řádně uleželý, nemá chybu. Podvědomě čekám, že se ozve zvonek, možná omluvná sms. Ani jedno.

Jsem ochoten chápat, že máš kromě mě, mámu a sestru. Přesto...

Jelikož si zásadně na Štědrý večer nepouštím televizi, přišel jsem samozřejmě o obvyklou slátaninu, zvanou pohádka. Zato jsem si přehrál Hej mistře a plno desek, na které během roku obvykle nemám čas, či správnou náladu. V kombinaci s dobrým červeným - smutná nádhera.

Večer často vyplňuji procházkou městem, nahlížením do nazdobených svítících oken, výloh restaurací, představuji si šťastné děti rozbalující dárky, rodinu, partnerské vztahy.

Atmosféra vánoc není dobrá pro osamělé vlky. Jen jsem se lidsky těšil, synu.

Dárek máš u mne nerozbalený.        Táta

Autor: Jiří Mitáček | čtvrtek 22.1.2015 13:19 | karma článku: 22,42 | přečteno: 690x
  • Další články autora

Jiří Mitáček

Vše, co mám...

Titulek je mnoho říkající... Budu vám vyprávět příběh „obyčejné“ gramofonové LP desky. Její věk - 47 let... Uvozovky naznačují, že má v mém dosavadním životě neobyčejné zastoupení. V závěru tohoto vyznání pochopíte...

15.12.2023 v 14:15 | Karma: 27,17 | Přečteno: 366x | Diskuse| Osobní

Jiří Mitáček

Dobrý den, pane Zemane…

Takto jsem začínal svůj velice slušný „rozlůčkový“ blog s panem Zemanem. Jenom jsem mu chtěl sdělit, že budu 5 let žít v zemi. která nemá presidenta. Vůůůbec jsem netušil, že těch let bude 2 x tolik. A vůbec jsem netušil...

29.1.2023 v 23:45 | Karma: 28,86 | Přečteno: 750x | Diskuse| Osobní

Jiří Mitáček

Fakt jsem to v mém věku nečekal!!

Copak? Pokles zdraví? Pokles erekce? Pokles financí? Pokles sebevědomí ...? Ani jedno z výše uvedených, Horší...

20.5.2022 v 22:15 | Karma: 25,76 | Přečteno: 798x | Diskuse| Karlovy Vary

Jiří Mitáček

Potkal jsem Barunku…

Doba covidová... Prožíváme „na plný pecky“. Pokud neposloucháme, nedíváme se nebo nečteme příliš často komentáře o „stavu hladiny“ v naší populaci, hledáme...Napadá mě jeden známý televizní pořad o čase (uváděl pan Karel Čáslavský).

21.3.2021 v 17:39 | Karma: 27,87 | Přečteno: 521x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mitáček

Autobus přátel…

Šiš. To je tak těžkej provoz... Porád se vám nějak mění posádka a kdo má tyhle šachy pořád stíhat. A hlavně zdůvodňovat „přeskupovačku". Šoupnete někoho o sedák dál a už musíte "zdůvodňovat".

13.11.2020 v 23:32 | Karma: 27,65 | Přečteno: 442x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 147
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1757x
Obyčejný chlap, rentiér, pracovně se státem vyrovnaný. Listopad 1989 bude trvale patřit mezi nejšťastnější měsíce mého "brožovaného" života. Jsem optimista a spokojen, že svobodu mohu prožívat. A na plný "pecky".