Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Porušuji rodinné tajemství…

V některém minulém článku jsem čtenářům naznačil, že znám kulinářský klenot…zelňačku. Reakce byla různorodá, často pcháá, umíme lepší. Chlubilky, vesměs ženy zralého věku. S nadhledem jsem v diskuzi konstatoval, že není možné...

A hlavně, přes jejich škodolibé naléhání, neprozradil. Tůůůdle, nůdle...

Právě jsem svůj rodinný klenot doklohnil a mám slabou chvilku. Což se v mém věku stává nějak častěji. Koukám na ten obrovský „zelňačkový“ hrnec a vím, že mám polévku na několik dní. Nakonec může být i na kratší dobu. To v případě, že mou „pochoutku“, pokud nestihnu uvařit hlavní chod, dám jako přesnídávkovou. No, není se co divit? Lžíce se v ní nepotopí, nebojte.

Jasně, na Ditu P., Polrajcha, či další renomované a profláknuté kuchaře možná nemám, ale novodobého gladiátora kuchyně Láďu, bych zvládl levou spodní.

A co je hlavní prioritou mého receptu?!!

 Zdravííí, vážení...

Nejen díky použitým ingrediencím, ale jak to nazvat…? Řekněme lidsky a slušně? Napadá mě přirovnání k nějakému řemeslnickému umu. Třeba čistič trubek odpadu nebo bio rozkladač v odpadní jímce. Zdravotně bych to klíďo mohl nazvat – desinfekcí střev a dokonce u některých jedinců (tedy jako u mne), bezva čistič. Dojím, ještě si olizuji uši a už se zvedám. Krásnej hifi zvuk… Ještě že nebydlím v paneláku. Jo, jo, zácpa mě tedy nehrozí.

Jelikož jsem při psaní úvodu zmínil slabou chvilku, tak jdu rovnou k recepisu.

Můj hrnec je ideální a vřele doporučuji. Žádné smaltované „třasořitky“, ale silná moderní slitina, obsah 3l se skleněnou poklicí (viz obrázek).

Kotel na zelňačku

Základem je domácí sádlo a jakýkoli vývar. Pokud použijete uzené maso, ideální. Náhražka masoxem je nouzovka a raději si na vývar, až bude, počkejte.

Na cibuli nešetřete, a když nám sádlo (množství je na vašem apetitu) začne smažit, restujeme. Já moc nedávám, doháním to tučnou uzeninou. Nebudu doporučovat jakou, já mám vyzkoušený polský točený salám (300 g) a není li, dávám 4 nakrájen špekáčky s chili. Při tomto úvodním procesu již stihnu ve vedlejším hrnci začít vařit zelí (dóóst zelí) a pokud má více vlastní šťávy - ideální. Moje „domácí“ je samo o sobě klenot a dává výsledku skvělou chuť. Uzenina pouští „špek“, zapráším bohatě červenou paprikou, drcený kmín, pár vloček chili, pepř, sůl a pozor…! Po chvíli i nastrouhanou polévkovou směs zeleniny, vylepšenou o čerstvý kmen libečku (zeleninu jsem nenašel v žádném jiném receptu). Množství je  vaše volba. Já ji miluji. 

V mezičase nakrájím na kostky asi 5 brambor, na třetím hořáku se mi vaří voda pro dolévání, na drobné kousky si nakrájím, další perlu – hlívu ústřičnou (balení 250 g). Není li, nahrazuji žampiony. Ale na hlívu nemají, věřte.

Získáme tímto další „falešnou“ uzeninu a hlavně i chuť. Ale k receptu...

Po zelenině doleji horkou vodu a vložím syrové nakrájené brambory – jsou indikátorem délky vaření – do změknutí. Následuje výše zmíněná hlíva, opět voda a máte hrnec přes polovinu plný!

V momentě, kdy brambory začínají být jedlé, přelijeme obsah hrnce se zelím a už budeme jenom dolévat horkou vodu a ochucovat. Ochucuji česnekem, je možno ladit octem (pokud kyselost zelí nestačí), dosolit… vše je již na vaší chuti.

Závěrečnou, nepovinnou položku (já ji mám povinnou), zaliji kelímkem obyčejné smetany na vaření. Získám jemnou chuť a nebojte – možnost zkažení polévky nehrozí. Jednak ji brzo zbaštíte a za druhé, kyselé zelí se přeci nekazí, zraje, že? Mám vyzkoušené – štědrovečerní zelňačku jsem dojídal na Silvestra a byla ještě zelňačkovatější. 

Dobrou chuť

Závěrem: Snad jsem vás nevyděsil, snad zkusíte, snad si řeknete pchá…

Z obrázku musíte cítit tu vůůůni...

Avizoval jsem varující články. Že by tento?

Děkuji za přečtení a přeji včasný doběh… Pardon, chuť.              Jiří

                            

Autor: Jiří Mitáček | pondělí 30.5.2016 14:18 | karma článku: 25,51 | přečteno: 813x
  • Další články autora

Jiří Mitáček

Vše, co mám...

Titulek je mnoho říkající... Budu vám vyprávět příběh „obyčejné“ gramofonové LP desky. Její věk - 47 let... Uvozovky naznačují, že má v mém dosavadním životě neobyčejné zastoupení. V závěru tohoto vyznání pochopíte...

15.12.2023 v 14:15 | Karma: 27,17 | Přečteno: 366x | Diskuse| Osobní

Jiří Mitáček

Dobrý den, pane Zemane…

Takto jsem začínal svůj velice slušný „rozlůčkový“ blog s panem Zemanem. Jenom jsem mu chtěl sdělit, že budu 5 let žít v zemi. která nemá presidenta. Vůůůbec jsem netušil, že těch let bude 2 x tolik. A vůbec jsem netušil...

29.1.2023 v 23:45 | Karma: 28,86 | Přečteno: 750x | Diskuse| Osobní

Jiří Mitáček

Fakt jsem to v mém věku nečekal!!

Copak? Pokles zdraví? Pokles erekce? Pokles financí? Pokles sebevědomí ...? Ani jedno z výše uvedených, Horší...

20.5.2022 v 22:15 | Karma: 25,76 | Přečteno: 798x | Diskuse| Karlovy Vary

Jiří Mitáček

Potkal jsem Barunku…

Doba covidová... Prožíváme „na plný pecky“. Pokud neposloucháme, nedíváme se nebo nečteme příliš často komentáře o „stavu hladiny“ v naší populaci, hledáme...Napadá mě jeden známý televizní pořad o čase (uváděl pan Karel Čáslavský).

21.3.2021 v 17:39 | Karma: 27,87 | Přečteno: 519x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mitáček

Autobus přátel…

Šiš. To je tak těžkej provoz... Porád se vám nějak mění posádka a kdo má tyhle šachy pořád stíhat. A hlavně zdůvodňovat „přeskupovačku". Šoupnete někoho o sedák dál a už musíte "zdůvodňovat".

13.11.2020 v 23:32 | Karma: 27,65 | Přečteno: 442x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Arizonští poslanci schválili zrušení 160 let starého zákona zakazující potraty

25. dubna 2024  6:54

Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

  • Počet článků 147
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1757x
Obyčejný chlap, rentiér, pracovně se státem vyrovnaný. Listopad 1989 bude trvale patřit mezi nejšťastnější měsíce mého "brožovaného" života. Jsem optimista a spokojen, že svobodu mohu prožívat. A na plný "pecky".