Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vše, co mám...

Titulek je mnoho říkající…  Budu vám vyprávět příběh „obyčejné“ gramofonové LP desky. Její věk - 47 let... Uvozovky naznačují, že má v mém dosavadním životě neobyčejné zastoupení. V závěru tohoto vyznání pochopíte…

Přesmyčkou se dostávám k původní majitelce této „obyčejné“ – mojí mamince.
Maminka, která mé konání kontroluje už dvacet šest let od svého Pána na nebi, byla krásná, milující, věřící a skromná žena. Poslední jmenovanou vlastnost adoruji, protože k příběhu tak nějak „pasuje“.
 

V době, kdy bydlela v garsonce pečovatelského domu, mě při jedné pravidelné návštěvě překvapila nečekaným dárkem – LP deskou ve zvláštním obalu (viz obrázek). Nechápavý kukuč a... vysvětlení.
„Víš Jirku, jak mě mazlivě říkala, chtěla bych, abys na mém pohřbu zahrál z této desky některou skladbu“…  "Nejraději tu „Vše co mám“… 

Dodnes nechápu, podle jakého kriteria si vybrala. Neměla gramofon ani jiný zdroj, pouze malé radio značky „Talisman“ (pamětníci retro znají)? Že by vůle Boží?
Mnoho otázek… Kde se u ní tato relikvie vzala? 
Vysvětluje prostě… „Dostala jsem od baptistů. Zadarmo, jako členka a věřící“.
Kontroluji tiráž obalu z roku 1976 (!) > Vydáno jako zájmový náklad pro vnitřní potřebu bratrské jednoty baptistů v ČSSR < Skutečně. To jedno S navíc také napovídá o zvláštnosti oné doby, že?
Hmm… Něco o její víře vím, něco neschvaluji, něco toleruji. Ale nikdy jsme toto téma nerozebírali, a pokud jsem při nějaké návštěvě jejich členy u maminky zastihl, vždy se chovali, vzhledem k mému ateistickému postoji, sympaticky a korektně. I když, jak bylo jejich posláním a zvykem, jeden přesvědčovací pokus proběhl.

Maminka a pohřeb?? Bylo jí tenkrát 64 let a vůbec nevypadala, že by to chtěla „zabalit“. I když mě při každé příležitosti neopomněla upozornit, že už tady dlouho nebude. Znáte z mnoha vyprávění a obvykle se tito „připomínkalové“  dožijí solidního věku.  Desku jsem si doma přehrál, líbila, uložil a… Zapomněl...

 Nejvyšší povolal mamku na vánoce roku 1997 – dva měsíce po jejich pětaosmdesátinách.
Smuteční obřad se nekonal a vyřčené přání nebylo naplněno.
Maminka byla na mou žádost zpopelněna bez obřadu.

Vánoce se od tohoto roku staly pro mne setrvačností.
Občas jsem konfrontován myšlenkou, že jsem nejednal správně, že si maminka zasloužila obřad. Věřte, bylo to těžké a bolestné rozhodování, ale myslím si, že její cestu k Bohu jsem v závěru naplnil svou každodenní péčí.

Sourozenci?  Vysvětlení mého vztahu se sourozenci a jejich podpora mamce by bylo na dlouhý a smutný monolog. Konstatuji, že zaregistrovali, ale reakce vlažné. Bratr vůbec, a sestra, která léta žila v Německu a na matku si skoro nevzpomněla? Po letech vznesla vůči mně necitlivou poznámku -  nekonání posledního rozloučení…
„Proč, opáčil jsem?

Já se s maminkou rozloučil a v mém srdci zůstane do konce mého, že mami“?

Dal jsem je na hřbitově dohromady s tátou, mají krásné a důstojné místo.

 Maminčina deska dostala digitální podobu. Proč? No přeci v pohřebních ústavech nemají gramofon, že? Kontaktoval jsem odborníka, který mě její typický šum a praskot převedl, za nemalý peníz, na CD. Vyrobil jsem si hezký obal, popsal skladby, které obsahuje (dokonce Traditional a J. S. Bacha) a uložil do archivu. A už nezapomněl!!
*******
Každý rok, v čase vánočním, obvykle po štědrovečerní večeři, otevírám gramofon a… Loučím se, bulím a vzpomínám za přítomnosti nádherných chorálů pěveckého sboru „JAS“ Bratrské jednoty baptistů, skvěle řízeném Milošem Šolcem.
Nejhorší nastane, když se ozvou první slova nahrávky č. 12 -  „Vše co mám“:

                                             Vše co mám, já Pánu dávám,
                                                  rád a službu, ó tak dám…
                                                  Půjdu za ním, dnem i nocí,
                                                 s láskou věrnou a radostnou…
                                        Sbor: Vše co mám, já Pánu dávám,
                                                  s ním když vejdu, Tebe zná..
                                                 Zpívat budu, že jsem spasen
                                                 láska věčná před ní se mám…

Další slova jsou zbytečná, poslechněte... 
http://drive.google.com/file/d/1J-8U2XaOja_rcB2WsqZZwXeqK9rArzk5/view?usp=sharing

Nádherný hlas neznámé sboristky… Přeji si také.
Závěr už nevydržím, slzy vyplní má kukadla a vše co mám, bych dal za Tvoji přítomnost.
Mami, pokud můj závěr života nebude dramatický, slibuji, že tuto vzácnou desku, respektive Tvoji skladbu, budu požadovat na mém, pokud se uskuteční, pohřbu. Nevím, kdo mě toto přání splní, věřím…
"Stihnu li napsat závěť, bude toto přání její součástí. Neber to jako splátku či náhradu za nesplněný slib, já Ti to nahoře vysvětlím".  
 
Věnováno mé mamince Aničce…
 Děkuji za chápavé souznění.                                   Jiří 

 

 

 

 

Autor: Jiří Mitáček | pátek 15.12.2023 14:15 | karma článku: 27,17 | přečteno: 366x
  • Další články autora

Jiří Mitáček

Dobrý den, pane Zemane…

Takto jsem začínal svůj velice slušný „rozlůčkový“ blog s panem Zemanem. Jenom jsem mu chtěl sdělit, že budu 5 let žít v zemi. která nemá presidenta. Vůůůbec jsem netušil, že těch let bude 2 x tolik. A vůbec jsem netušil...

29.1.2023 v 23:45 | Karma: 28,86 | Přečteno: 750x | Diskuse| Osobní

Jiří Mitáček

Fakt jsem to v mém věku nečekal!!

Copak? Pokles zdraví? Pokles erekce? Pokles financí? Pokles sebevědomí ...? Ani jedno z výše uvedených, Horší...

20.5.2022 v 22:15 | Karma: 25,76 | Přečteno: 798x | Diskuse| Karlovy Vary

Jiří Mitáček

Potkal jsem Barunku…

Doba covidová... Prožíváme „na plný pecky“. Pokud neposloucháme, nedíváme se nebo nečteme příliš často komentáře o „stavu hladiny“ v naší populaci, hledáme...Napadá mě jeden známý televizní pořad o čase (uváděl pan Karel Čáslavský).

21.3.2021 v 17:39 | Karma: 27,87 | Přečteno: 519x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mitáček

Autobus přátel…

Šiš. To je tak těžkej provoz... Porád se vám nějak mění posádka a kdo má tyhle šachy pořád stíhat. A hlavně zdůvodňovat „přeskupovačku". Šoupnete někoho o sedák dál a už musíte "zdůvodňovat".

13.11.2020 v 23:32 | Karma: 27,65 | Přečteno: 442x | Diskuse| Ona

Jiří Mitáček

Geniální pan prezident…

Skoro už nejsem bloger. Nerozumím politice a často jsem zde deklaroval. Děkuji mému věku a životním zkušenostem, že jsem relativně duševně zdráv.

2.7.2019 v 23:54 | Karma: 27,81 | Přečteno: 1018x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené

27. dubna 2024  7:29

Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Rozstřel Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 147
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1757x
Obyčejný chlap, rentiér, pracovně se státem vyrovnaný. Listopad 1989 bude trvale patřit mezi nejšťastnější měsíce mého "brožovaného" života. Jsem optimista a spokojen, že svobodu mohu prožívat. A na plný "pecky".