Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Láska...

Pes. To je zajímavé a nikdy nekončící téma, napsáno a vyprávěno tisíce příběhů o jejich  věrnosti, obětavosti a lásce až za hrob. Povím Vám jeden. Není jistě nijak ojedinělý, ale pro mne, nepsíčkaře, je fascinující i poučný. Již dlouho se snažím pochopit to zvláštní pevné pouto, které je mezi těmito krásnými tvory a lidmi. Kamarádka, která je vlastně hrdinkou tohoto malého článku, mi lakonicky sdělila: „To pochopíš až si sám pořídíš pejska!“ K tomu mne navádí již dlouho.  Odolávám, ale svým způsobem už vlastně pejskař jsem.

Začalo to před mnoha lety. S kamarádkou Janou, tehdy majitelkou kokra, jsem při procházkách lázeňskými lesy po okolí našeho města poznal tajemné „psočlověčí“ společenství. Občas mne napadalo, že je to kromě jiného i nejsnadnější způsob seznamování osamělých, že pes vlastně splňuje funkci prostředníka. Má to však háček – musíte takové „seznamovadlo“ vlastnit (nebo nakonec vlastní ono vás?).

Co takhle si za tímto účelem pejska půjčit…? Ne, blbý! Založit si venčící živnost? Hm, jak bych pak svoji funkci nazýval? Větrák, venčič, toaletář, vodič, trenér, procházkář?

Ale zpět do úvahy! Vztah zmíněné nerozlučné dvojice se začal jednoho dne kalit. I pejsek stárne, dokonce o mnoho rychleji, než člověk. No, a přicházejí zdravotní problémy. Dle psího kalendáře bylo tedy kokříkovi už skoro 80 let. A tak, stejně jako u nás lidí…, však víte, je to přirozené.

Rozhodnutí, že utrpení milovaného tvorečka je lépe ukončit, je zřejmě tou nejtěžší chvílí každého psíčkaře. Jana mne v přesvědčení, že smutnou záležitost zvládnu snadněji, poprosila. Respektive jsem při pohledu na vzlykající a uslzenou ženskou pochopil, že s ní mám zajít k veterináři a ujmout se té bolestné záležitosti.

Rekapituluji – prostě nejsem z kamene. Dodnes cítím, jak srdíčko pejska v mé náručí, bije pomaleji a pomaleji… Když se zcela zastavilo, plakal jsem jako dítě. Jako kdyby odešel dobrý kamarád.

Jana a její předsevzetí: „ Dám si pauzu, uvidíme, chce to čas… „

Ten uplynul. Celých 14 dnů! A už jsem byl představen nové „krasavici“ – Ájince. Stejná rasa, nádherné zabarvení, křivé nožičky. Proč…?

„ Víš, nechtěla jsem, ale ona si mne na „předváděčce“ našla…“ zdůvodňuje trochu provinile.  

„Co Tvoje předsevzetí“? kontruji.

„Prostě to nešlo. Ona se z klubíčka vymanila a šla rovnou ke mně. Vlastně  si mne našla, chápeš?“

A bylo vymalováno. Po letech se situace opakuje. Úžasná podoba Ájinky a její přítulnost, vztah tentokrát snad ještě intenzivnější. Psí „holka“ je středobodem“ veškerého Janina konání. Mírná výčitka, že si vlastně plánuje čas podle svého miláčka, fakt, že už několik let neměla dovolenou, nebyla na pořádném výletě, atd. uznává, ale je tu to ALE…

„To se přece nedá, chápej, jak by jí bylo smutno. Je to živý tvor a starost o něj jsem ráda vzala na sebe!“

Existuje protiargument? Nevím, ale v každém případě – já ho nenašel.

Zkrátím. A jsme opět v situaci, kdy se začínají dostavovat zdravotní problémy, dané rasou a věkem. Časté návštěvy veterinářky, antibiotika, mastičky, operace. Výdaje, které registruji jako pragmatik, jsou značné.

„ Co mám dělat. Přeci ji nenechám trpět?!“ Jana ještě není rentiérka, aby měla problémy s rozpočtem. Ale přece… Její „miláček“ vlivem prodělaných nemocí oslepl a posléze i ohluchl. Poslední smysl – čich, zatím funguje - chvála Bohu! A stačí, oči nepotřebuje. Ty prý nejsou pro pejsky podstatné.  

Kamarádka se, díky stavu, mění v doživotní pečovatelku o invalidu.

A tak se opět vracím k úvodní otázce – pouto, zodpovědnost.

„Až do jejího konce“ slyším. Nepochopitelné? Já už snad pochopil a sdílím.

Přiznávám, že mne hluboký vztah mé kamarádky a pejska poznamenal a v lecčems změnil moje myšlení.

Chodíme teď na procházky se „ slepuškou". S láskou a porozuměním „pejskařů“, které dále potkáváme. Už ji musíme vodit opatrně (bílé vodítko by se hodilo), procházky se zkracují dle stupně únavy. Nevím, zda budu opět požádán a už vůbec si nejsem jistý, jak budu reagovat.

Poradí mi někdo? Vím, vím, už jsem zmínil... Moje nedostatečné hranice zodpovědnosti. Snad bych zvládl kočičku. Vlastně mám. Chodí za mnou do edenu jedna „tulačka“ od sousedů. Takže co?

Má známá, samozřejmě pejskařka, na můj závěrečný otazník napsala: „Pořiď si pejska a nejlépe z útulku. Tolik jich tam zoufale čeká na pánečka, na svého Boha, kterým pro něj vpravdě jsi… A pokračovala: „Znáš jediného člověka, který by tak bezmezně, oddaně a bez výhrad miloval? Já ne. A proto jsou psíčkaři. Ne všichni jsou ovšem hodní, ale těm hodným se říká „boží lidé“… V angličtině se pes jmenuje Dog, ale čti pozpátku : Got – Bůh. Nenapovídá to něco?

Jeden slavný spisovatel, nadšený znalec a milovník psů řekl:

„Kdybych měl říci, kdo je symbolem Lásky, s jistotou bych odpověděl – PES.“

Nemám na tento argument komentář…

 Zdravím a přeji všem hezký den.               Váš Jiří 

Autor: Jiří Mitáček | pátek 25.5.2012 14:14 | karma článku: 23,14 | přečteno: 823x
  • Další články autora

Jiří Mitáček

Vše, co mám...

Titulek je mnoho říkající... Budu vám vyprávět příběh „obyčejné“ gramofonové LP desky. Její věk - 47 let... Uvozovky naznačují, že má v mém dosavadním životě neobyčejné zastoupení. V závěru tohoto vyznání pochopíte...

15.12.2023 v 14:15 | Karma: 27,17 | Přečteno: 366x | Diskuse| Osobní

Jiří Mitáček

Dobrý den, pane Zemane…

Takto jsem začínal svůj velice slušný „rozlůčkový“ blog s panem Zemanem. Jenom jsem mu chtěl sdělit, že budu 5 let žít v zemi. která nemá presidenta. Vůůůbec jsem netušil, že těch let bude 2 x tolik. A vůbec jsem netušil...

29.1.2023 v 23:45 | Karma: 28,86 | Přečteno: 750x | Diskuse| Osobní

Jiří Mitáček

Fakt jsem to v mém věku nečekal!!

Copak? Pokles zdraví? Pokles erekce? Pokles financí? Pokles sebevědomí ...? Ani jedno z výše uvedených, Horší...

20.5.2022 v 22:15 | Karma: 25,76 | Přečteno: 798x | Diskuse| Karlovy Vary

Jiří Mitáček

Potkal jsem Barunku…

Doba covidová... Prožíváme „na plný pecky“. Pokud neposloucháme, nedíváme se nebo nečteme příliš často komentáře o „stavu hladiny“ v naší populaci, hledáme...Napadá mě jeden známý televizní pořad o čase (uváděl pan Karel Čáslavský).

21.3.2021 v 17:39 | Karma: 27,87 | Přečteno: 521x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mitáček

Autobus přátel…

Šiš. To je tak těžkej provoz... Porád se vám nějak mění posádka a kdo má tyhle šachy pořád stíhat. A hlavně zdůvodňovat „přeskupovačku". Šoupnete někoho o sedák dál a už musíte "zdůvodňovat".

13.11.2020 v 23:32 | Karma: 27,65 | Přečteno: 442x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

To je antisemitská i Bible? Část republikánů odmítá zákon na ochranu Židů

5. května 2024  15:58

Americká Sněmovna reprezentantů velkou většinou schválila návrh zákona zaměřeného proti...

Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí

5. května 2024  14:36,  aktualizováno  15:52

Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...

Policie obvinila řidiče kamionu za smrtelnou nehodu na D1, hrozí mu až šest let

5. května 2024  15:47

Karvinští kriminalisté obvinili litevského řidiče kamionu, který v sobotu narazil do osobního auta...

Sabotáže a jiné útoky. Rusko chystá Evropě perné chvíle, varují tajné služby

5. května 2024  15:40

Tajné služby v různých evropských zemí varují vlády, že Rusko plánuje sabotážní akce napříč...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 147
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1757x
Obyčejný chlap, rentiér, pracovně se státem vyrovnaný. Listopad 1989 bude trvale patřit mezi nejšťastnější měsíce mého "brožovaného" života. Jsem optimista a spokojen, že svobodu mohu prožívat. A na plný "pecky".